Ouders zijn bang voor radicalisering van hun kinderen

Uit een onderzoek van de Sociaal en Cultureel Planbureau blijkt dat ouders van Marokkanse en Turkse gezinnen vrezen voor radicalisering van hun kinderen. Het probleem is dat deze ouders niet weten hoe zij de radicalisering van hun kinderen kunnen verhinderen, maar zij zoeken ook geen hulp bij hulpverleners. Ouders van Marokkaanse en Turkse kinderen kunnen moeilijk inschatten wanneer de religieuze ideeën van hun kinderen omslaat in religieuze radicalisme. Veel van deze gezinnen zijn islamitisch en dan zal een interesse van een kind naar de islam, over het algemeen, de goedkeuring van de ouders krijgen. Maar het kan vervolgens moeilijk zijn voor de ouders om in te schatten wanneer interesse omslaat in radicalisering. Als ouders toch een vermoeden krijgen dat radicalisering toeneemt dan is het vaak al te laat. Islamitische ouders willen graag dat hun kinderen religieus zijn en zich als een goede moslim gedragen, maar zij willen uiteraard niet dat hun kinderen radicaliseren.

Uit het onderzoek blijkt verder dat kinderen van migrantengezinnen relatief vaker boos en opstandig zijn en minder vaak hun mening durven te geven. Dit past bij het beeld van een kind dat in zijn eigen wereld gaat leven en geen aansluiting vinden bij anderen. Deze kinderen vinden wel aansluiting bij radicale groepen door bijvoorbeeld online contact. Veel Marokkaanse en Turkse ouders zijn, net als veel Nederlandse ouders, onvoldoende op de hoogte van de online activiteiten van hun kinderen. Online activiteiten zijn tegenwoordig moeilijk tegen te houden om te monitoren zonder toestemming van het kind. Er zijn tegenwoordig al voldoende verhalen en bewijzen van kinderen die online en via social media worden benaderd door andere personen met nare bedoelingen.

Stopextremisme probeert door middel van dialoog radicaliserende kinderen te benaderen en een dialoog te bieden in een vertrouwde omgeving. Een klaslokaal is een ruimte dat vertrouwd is en waar een kind verplicht aanwezig moet zijn. Een klaslokaal is zodoende een ideale omgeving waar een radicaliserend kind benaderd kan worden en een andere visie krijgt aangeboden. Het is zeer belangrijk dat een radicaliserend kind aandacht krijgt en de ruimte om zijn mening en ideeën te presenteren en in contact te komen met andere rationele ideeën.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/24512821/__Migrantenouders_worstelen_met_radicalisering__.html

Posted in Uncategorized.